Categories Menu

Opublikowany : cze 19, 2020

Edukacja zdalna- 19.06.2020r.

W tym tygodniu rozmawialiśmy o różnych kolorach. Posłuchajcie opowiadania, w którym kolory sprzeczają się ze sobą. Ciekawe, co z tej kłótni wyniknie?

g1

Opowiadanie – „Historia tęczy”.


Kiedyś, bardzo dawno temu, wszystkie kolory świata zaczęły się sprzeczać. Każdy z nich utrzymywał, że jest najpiękniejszy, najważniejszy, najpotrzebniejszy.
Zieleń powiedziała:
– Jest oczywiste, że jestem najważniejszym kolorem. Jestem piękna i nie ma beze mnie wiosny, ani lata. Jestem kolorem trawy, drzew, liści. Beze mnie świat byłby smutny.
Przerwał jej niebieski:
– Patrzysz tylko na ziemię; a co z morzem i niebem? To ja nadaję im kolor. Ja pomalowałem caluteńkie niebo, każdą rzekę, jezioro, morze, ocean. Jestem niezbędny i najważniejszy!
Kolor żółty uśmiechnął się swoim zwyczajem:
– Jesteście wszystkie bardzo ważne, ale to ja przynoszę światu uśmiech, radość, ciepło. Słońce jest żółte, księżyc jest żółty, gwiazdy są żółte. Wszystko, co pomaluję jest takie piękne, że wszyscy patrzą na to z zachwytem!
Czerwień nie mogła znieść tego długiego wywodu:
– Ja jestem ponad wami wszystkimi bo ja jestem kolorem serca – miłości. Jestem też kolorem ognia. Daję ludziom ciepło. Beze mnie nie można się obejść!
Spór kolorów trwał i coraz bardziej się wzmagał.
Nagle na niebie pojawiła się wielka czarna chmura i powiedziała:
– Jesteście niemądre kolory! Wszystkie jesteście piękne, jak motyle, jak kwiaty. Tak mi smutno jak słucham waszej kłótni! I chmura zaczęła płakać gęstym deszczem.
W tej chwili na niebie pojawiło się słońce i powiedziało:
– Nie płacz chmuro, a wy kolory, przestańcie się kłócić. Weźcie się za ręce i namalujcie na niebie coś pięknego razem, aby było widać was wszystkie.
– Kolory zaczęły malować na niebie różnobarwne pasy i tak powstała tęcza. Na jej widok chmurka się uśmiechnęła, a kolory zobaczyły, że każdy z nich jest piękny i niezastąpiony
i wspaniale wyglądają razem!
Na pamiątkę tej chwili za każdym razem, gdy słońce chce pocieszyć kropelki spadającego deszczu, na niebie pojawia się tęcza.

Rozmowa o treści opowiadania, jakie kolory się kłóciły, dlaczego, czy miały rację, kto się smucił, kto im pomógł, w jaki sposób pomógł, co wy byście doradzili kolorom, aby się nie kłóciły. Omówcie wygląd tęczy. Ustalcie kolejność występowania kolorów.


Piosenka „Tęcza, tęcza cza, cza, cza”. Jeśli macie ochotę nauczcie się śpiewać piosenkę
o kolorowej tęczy.

 

Wykonajcie doświadczenie z kolorami  Do zabawy potrzebujecie: jednego opakowania cukierków Skittles, duży talerz najlepiej biały, wodę w temperaturze pokojowej. Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy, co się dzieje. Ważne, aby po wlaniu wody nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza.

g2

Praca plastyczna – „Tęcza”
Odzwierciedlenie w formie plastycznej wyglądu tęczy (różne techniki).

Proszę o zapoznanie dzieci z filmem. Film ma na celu powtórzyć oraz utrwalić poznany na zajęciach w przedszkolu materiał. Ponieważ jest dość długi to można podzielić oglądanie na kilka razy. Będzie to też delikatny wstęp do nauki w szkole, ponieważ na nagraniu znajduje się również nauka liter w języku angielskim. Tą część można spokojnie przewinąć z 21:48 do 31:49. Dzieci mogą powtarzać wyrazy na głos, jeśli jest to możliwe, oraz przyłączyć się do liczenia i odgadywania.

https://www.youtube.com/watch?v=R-nKMcFbUq8