Edukacja zdalna- 18.06.2020r. maluszki
Czwartek
Temat zajęć: Lekarz
U pana doktora – słuchanie wiersza M. Terlikowskiej.
U pana doktora
Maria Terlikowska
Przed drzwiami pana doktora
czeka kolejka dość spora.
Pawełka boli brzuszek
Marek skaleczył paluszek.
Dorotka także jest chora,
bo bardzo kaszle od wczoraj.
Małgosię wciąż boli głowa
Lalka także nie jest zdrowa.
Wchodzi Pawełek. No śmiało!
Badanie nie będzie bolało.
Trzeba otworzyć buzię raz – dwa,
Pokazać język, powiedzieć a – a – a.
Oddychać, stanąć na wadze,
potrzymać termometr – i już.
Więc płakać nikomu nie radzę –
Chyba, że jesteś tchórz.
Pan doktor zna różne sposoby,
żeby przepędzić choroby,
– przepiszę ci proszki, Pawełku, różowe w niebieskim pudełku.
Pan doktor smaruje palec
śmiesznym lekarstwem fioletowym.
– Bolało Marku? – Prawie wcale. I palec Marka będzie zdrowy.
A co dla kaszlącej Dorotki?
Syrop. Naprawdę słodki.
Małgosia pójdzie na naświetlanie.
A lalka? Czy nic nie dostanie?
Prawda lalka jest trochę blada…
Ale Małgosia sama ją zbada.
Przecież Małgosia pamięta
Jak doktor bada pacjenta.
Po wysłuchaniu utworu zadajemy dziecku pytania dotyczące treści: Na co chorowały dzieci w wierszu?; Kogo dzieci poprosiły o pomoc?; Jak nazywa się lekarz, który bada dzieci?; Czy dzieci samo mogą iść do lekarz?; Dlaczego?; Kto to jest pacjent?; Jak nazywa się osoba, która pomaga lekarzowi?; Czy dzieci same mogą zażywać lekarstwa?
„Jedzie karetka” – zabawa ruchowa. Przed rozpoczęciem zabawy włączamy dziecku zagadkę dźwiękową – sygnał karetki pogotowia. Wyjaśniany, kiedy karetka pogotowia włącza sygnał (kiedy jedzie do chorego lub nagłego wypadku), co powinni zrobić kierowcy, gdy usłyszą ten sygnał (kierowcy powinni zjechać z drogi, zatrzymać się i ułatwić przejazd karetce). Wręczamy dziecku krążek – to kierownica i wyjaśniamy przebieg zabawy. Dziecko swobodnie porusza się po pokoju i naśladuje jazdę samochodem. Na dźwięk sygnału karetki pogotowia samochód zjeżdża na bok i zatrzymuje się, aby karetka mogła swobodnie przejechać.
„Czego potrzebuje lekarz?” zabawa dydaktyczna – porządkowanie przedmiotów i wybieranie tych, które kojarzą się z chorobą i lekarzem. Na dywanie rozkładamy różnego rodzaju przedmioty i narzędzia. Wśród nich są takie, które kojarzą się z chorobą lub lekarzem (chusteczka do nosa, narzędzia z zestawu „Mały lekarz”, bandaż, termometr, plaster opatrunkowy oraz inne które mamy pod ręką. Zadaniem dziecka jest posegregowanie rzeczy na lekarskie i nielekarskie).
Połącz kropki– ćwiczenie rozwijające sprawność manualną, motorykę małą.