Categories Menu

Opublikowany : cze 15, 2020

Edukacja zdalna- 15.06.2020r.

Witamy serdecznie w nowym tygodniu!

Początek kalendarzowego lata tuż, tuż. Będziemy zastanawiać się z jakimi kolorami kojarzy się nam lato. Na początek zapraszamy Was do zapoznania się z poniższym opowiadaniem.

O Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu

A. Czylok

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota. Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.

Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka wspaniały kucharz – czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i poddanych. Słynie on ze wspaniałych wypieków. Kucharz ów mieszka w „Kolorowej Krainie”, w której wszystko mieni się różnymi barwami. Wypieki kucharza Kolorucha wyróżniają się smakiem oraz ozdobione są lukrem w kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, a nawet pomarańczowym, fioletowym, zielonym czy brązowym. Ludzie w tej krainie są bardzo weseli oraz uwielbiają kolorowe wypieki kucharza Kolorucha. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią ludzi. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.

Wróciwszy do królestwa, król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znów narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowym. Król czuł się bezsilny, wpadał raz w rozpacz, raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się, stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy, otrzymał brązowy.

Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

Propozycja rozmowy na temat treści opowiadania: Jak dawno temu wyglądała Biała Kraina?; Jacy byli ludzie w tej krainie?; Co postanowił zrobić król?; Jakie kolory dostał król od czarnoksiężnika?; Czy te kolory wystarczyły, by pomalować całą krainę?; Czy czarnoksiężnik podpowiedział królowi, jak wykorzystać kolory?; W jaki sposób król rozwiązał zagadkę i czego się dowiedział?

Podstawowe kolory i ich pochodne” – zabawa plastyczna Przygotujcie z pomocą Rodziców miejsce do zabawy plastycznej, najlepiej zabezpieczyć blat stołu gazetami lub ceratą. Potrzebna będzie podkładka na mieszanie kolorów, białe kartony oraz farby w kolorze czerwonym, żółtym i niebieskim, pędzel i pojemnik z wodą. Teraz, gdy wszystko jest przygotowane, zapraszamy do eksperymentowania z kolorami przez nakładanie wybranych kolorów na siebie, w celu uzyskania nowej barwy.

BARWY PODSTAWOWE: żółty, czerwony, niebieski

BARWY POCHODNE: pomarańczowy (żółty+ czerwony); zielony (żółty + niebieski); fioletowy (niebieski + czerwony)

Zagadki

Wyrósł na drodze Na jednej nodze. Wygląda jak słońce, Ma ziarenek tysiące. /słonecznik/

Nie widać ich w ciągu dnia, Chociaż są nad nami. Można je zobaczyć tylko wieczorami. /gwiazdy/

Do herbaty doskonała. Jest w niej dużo witaminy. Kwaśny w smaku sok z …. /cytryny/

Roślina to taka, co kolby posiada. Można prażyć jej nasiona, a potem je zjadać. Ja jem często w kinie popcorn, przyznać się nie wstydzę. W domu także można zrobić pyszną… /kukurydzę/

Co wspólnego mają te wszystkie rzeczy? (kolor żółty)

Co jeszcze kojarzy się z kolorem żółtym?

Żółty parzy” – zabawa ruchowa

Rzucamy piłkę (maskotę, kulkę z gazety) do dziecka, wypowiadając nazwę jakiegoś dowolnego koloru. Dziecko musi złapać piłkę, gdy słyszy nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego. Jeżeli dziecko nie złapie piłki na inny kolor niż żółty lub złapie na kolor żółty, to oddaje „fant” – np. but. Na koniec zabawy dziecko musi wykupić fanty, np. śpiewając piosenkę.

Co zmieniło swoje miejsce?” – zabawa rozwijająca pamięć i spostrzegawczość

Gromadzimy 7 różnych przedmiotów tego samego koloru. Ustawiamy je po kolei – dziecko ma za zadanie zapamiętać ich ustawienie. Następnie prosimy, aby dziecko się odwróciło, a my zmieniamy kolejność w ustawieniu. Zadaniem dziecka jest wskazać różnice w ustawieniach.