Categories Menu

Opublikowany : cze 8, 2020

Ćwiczenia ogólnorozwojowe

W ćwiczeniach bierze udział rodzic lub drugie dziecko pod opieką osoby dorosłej.

ZESTAW I

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko, ustawione przed rodzicem, na sygnał (ręka w górę) biegnie na wprost rodzica, (ręka w bok) biegnie w bok, (druga ręka w bok) biegnie w drugą stronę, (dwie ręce do góry) biegnie do tyłu.
  2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych ,,Kto jest taki jak ja?”
    1. ,,Jestem bardzo wysoki” – dziecko wspina się na palce i podnosi wysoko ręce.
    2. ,,Jestem najniższy” – dziecko robi przysiad, ręce opiera na podłodze.
    3. ,,Jestem najgrubszy” – dziecko rozciąga ręce w bok.
    4. ,,Jestem chudy” – dziecko stoi prosto i ściska się rękami w okolicach bioder.
  3. Ćwiczenia tułowia ,,Pokaż sufit, pokaż podłogę” – dziecko na hasło ,,sufit” stoi i wskazuje rękami sufit. Na hasło ,,podłoga” w pozycji stojącej pochyla się do przodu (starając się nie zginać kolan) i pokazuje podłogę.
  4. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych ,,Jazda na nartach”. Dziecko, przesuwając naprzemiennie nogi, imituje jazdę na nartach.
  5. Zabawa bieżna ,,Wiatr i liście”. Dziecko-listek biega swobodnie w obrębie pokoju. Na hasło ,,wiatru nie ma”, listek opada na podłogę.

ZESTAW II (z wykorzystaniem metody W. Sherborne)

  1. Poznanie własnego ciała:
    1. chodzenie w przysiadzie,
    2. naprzemienne wymachy wyprostowanych nóg do wyciągniętych do przodu rąk,
    3. pływanie żabką w leżeniu na brzuchu.
  2. Zdobycie pewności siebie i orientacji w przestrzeni:
    1. leżenie na plecach – zajmowanie na dywanie jak największej przestrzeni, a następnie jak najmniejszej,
    2. w parach – rodzic z przysiadu prostuje ręce i nogi, dziecko przechodzi pod powstałym w ten sposób mostkiem.
  3. Nawiązanie kontaktu z partnerem – ćwiczenia „z”:
    1. w parach – leżenie przodem, ręce rozsunięte, rodzic ma między nogami leżące dziecko, ostrożnie podnosi jego ręce i tułów lekko do tyłu.
  4. Ćwiczenia przeciwko:
    1. w leżeniu na plecach, podnoszenie się do siadu z oporowaniem rodzica klęczącego za głową i przytrzymującego za ramiona,
    2. ,,przesuwanie paczki” – próby przesunięcia rodzica zwiniętego i leżącego na boku.
  5. Ćwiczenia kreatywne – improwizacje przy muzyce.