Edukacja zdalna 08.06.2020r.
Witamy serdecznie!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać na temat zwierząt, jakie możemy hodować w domu. Zapraszamy!
RONYUCZĘ.PL
Jakie znasz zwierzęta domowe?
Co wspólnego mają ze sobą chomiki i świnki morskie?
Jakie ptaki można hodować w domu?
Dlaczego ludzie trzymają w domu zwierzęta? Co to znaczy, że pies jest najlepszym przyjacielem człowieka?
Pół marzenia – opowiadanie
Joanny Raweckiej
Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała, ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.
– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka już wiedziała, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.
Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała!
Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.
– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.
– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. – Ale moi rodzice nie chcą się zgodzić.
Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:
– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.
„Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.
– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo. – Można mieć psa „na pół”.
Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.
– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.
Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawała jej się nawet piękny.
– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole, bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.
– Ojej! Dziękuję! – wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.
– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu opowiada mu córka.
– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – powiedziała dziewczynka, czując, że jest to bardzo mądre.
Propozycja rozmowy na temat opowiadania: O czym marzyła Nina?; Dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośby?; Co oznacza to słowo – odpowiedzialność?; Kto pomógł Nince?; Jak rozwiązała problem pani Ada?; Jakie zwierzątka masz w domu lub jakie chciałbyś mieć?; Jak należy opiekować się zwierzętami?; Jakie znasz zwierzątka domowe, które mają cztery łapy? Jeśli masz w domu książki o zwierzętach, możesz odszukać w nich ilustracje zwierząt domowych z czterema łapami i nie tylko. Spróbuj podzielić na głoski nazwy zwierząt, np.: kot, pies, chomik, mysz.
„Moje zwierzątko” – praca plastyczna
Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej dowolną techniką, przedstawiającą zwierzątko domowe, które masz lub które bardzo ci się podoba. Do wykonania pracy można wykorzystać różne rzeczy (oczywiście za zgodą Rodziców) np. ścinki materiałów, stare gazety, kolorowe włóczki. Przypominamy, że zdjęcia prac można przesyłać na adres nauczaniezdalne@onet.eu dzięki czemu zostaną zaprezentowane w naszej galerii.