Categories Menu

Opublikowany : maj 29, 2020

ĆWICZENIA DLA SZEREGU CISZĄCEGO Ś, Ź, Ć, DŹ

 

UWAGA: STARAMY SIĘ, ABY PRZY ĆWICZENIACH BRODA SIĘ NIE RUSZAŁA.

  • Liczymy czubkiem języka dolne ząbki od wewnątrz.

  • Bawimy się w malowanie czubkiem języka dolnych ząbków również od wewnątrz.

  • Próbujemy jak najmocniej dociskać języczek do dolnych zębów od wewnątrz.

  • Zlizujemy miód czy dżem z wałka dziąsłowego dolnego (tuż za dolnymi zębami).

  • Przeciągający się kotek” – czubek języka opieramy o dolne zęby, a środek języka unosimy do góry do podniebienia.

  • Mocno ssiemy landrynkę środkiem języka (można za pomocą szpatułki wskazać dziecku gdzie jest ten magiczny środek języka).

  • Mlaskamy jak prosiaczki w trakcie jedzenia.

  • Kląskamy powoli przyklejając język do podniebienia.

  • Przyciskamy język do wewnętrznej strony górnych zębów i trzemy nim o zęby.

  • Popychamy językiem dolne zęby przy mocno opuszczonej żuchwie.

  • Wymawiamy głośno: iiiii, hihihihihi, ihi ihi ihi, jjjjjjja.

  • Ćwiczymy wargi robiąc naprzemiennie „ryjki i uśmiechy” czyli u-i-u-i-u-i (przesadnie rozciągamy usta w uśmiechu).

  • Chwytamy ołówek ściągniętymi wargami, jak mama- ptak , która w dziobie niesie pokarm. Wargi są wysunięte do przodu, nie podwijamy ich ośrodka.

  • Ruszamy na boki zamknietymi ustami jak króliczek.

  • Powtarzamy: SIA, SIO, SIU, SIE, ZIA, ZIO, ZIU, ZIE, CIA, CIO, CIU, CIE, DZIA, DZIO, DZIU, DZIE.

  • powtarzamy: ASIA, ASIO, ASIU, ASIE, AZIA, AZIO, AZIU, AZIE, ACIA, ACIO, ACIE, ACIU, ADZIA, ADZIO, ADZIU, ADZIE.

  • powtarzamy: AŚ, OŚ, UŚ, EŚ, IŚ, YŚ, AĆ, OĆ, UĆ, EĆ, YĆ, IĆ.

  • Ćwiczymy głoski w sylabach, wyrazach, zdaniach.

  • Powtarzamy wierszyki i rymowanki z [ś, ź, ć, dź].

  • Czytamy bajeczki z [ś, ź, ć, dź].