ĆWICZENIA DLA SZEREGU CISZĄCEGO Ś, Ź, Ć, DŹ
UWAGA: STARAMY SIĘ, ABY PRZY ĆWICZENIACH BRODA SIĘ NIE RUSZAŁA.
-
Liczymy czubkiem języka dolne ząbki od wewnątrz.
-
Bawimy się w malowanie czubkiem języka dolnych ząbków również od wewnątrz.
-
Próbujemy jak najmocniej dociskać języczek do dolnych zębów od wewnątrz.
-
Zlizujemy miód czy dżem z wałka dziąsłowego dolnego (tuż za dolnymi zębami).
-
„Przeciągający się kotek” – czubek języka opieramy o dolne zęby, a środek języka unosimy do góry do podniebienia.
-
Mocno ssiemy landrynkę środkiem języka (można za pomocą szpatułki wskazać dziecku gdzie jest ten magiczny środek języka).
-
Mlaskamy jak prosiaczki w trakcie jedzenia.
-
Kląskamy powoli przyklejając język do podniebienia.
-
Przyciskamy język do wewnętrznej strony górnych zębów i trzemy nim o zęby.
-
Popychamy językiem dolne zęby przy mocno opuszczonej żuchwie.
-
Wymawiamy głośno: iiiii, hihihihihi, ihi ihi ihi, jjjjjjja.
-
Ćwiczymy wargi robiąc naprzemiennie „ryjki i uśmiechy” czyli u-i-u-i-u-i (przesadnie rozciągamy usta w uśmiechu).
-
Chwytamy ołówek ściągniętymi wargami, jak mama- ptak , która w dziobie niesie pokarm. Wargi są wysunięte do przodu, nie podwijamy ich ośrodka.
-
Ruszamy na boki zamknietymi ustami jak króliczek.
-
Powtarzamy: SIA, SIO, SIU, SIE, ZIA, ZIO, ZIU, ZIE, CIA, CIO, CIU, CIE, DZIA, DZIO, DZIU, DZIE.
-
powtarzamy: ASIA, ASIO, ASIU, ASIE, AZIA, AZIO, AZIU, AZIE, ACIA, ACIO, ACIE, ACIU, ADZIA, ADZIO, ADZIU, ADZIE.
-
powtarzamy: AŚ, OŚ, UŚ, EŚ, IŚ, YŚ, AĆ, OĆ, UĆ, EĆ, YĆ, IĆ.
-
Ćwiczymy głoski w sylabach, wyrazach, zdaniach.
-
Powtarzamy wierszyki i rymowanki z [ś, ź, ć, dź].
-
Czytamy bajeczki z [ś, ź, ć, dź].