Categories Menu

Opublikowany : maj 13, 2020

Edukacja zdalna – 13.05.2020r.

Od glinianej tabliczki do e-booka – ciekawostki

Kiedyś ludzie, chcąc zapisywać i przechowywać teksty, lepili tabliczki z gliny, na których kreślono znaki zaostrzoną pałeczką. Aby tabliczka gliniana była trwała, wypalano ją w piecu.

Następnie ludzie wynaleźli książki papirusowe – wykonane z rośliny rosnącej nad brzegiem rzeki Nil w Afryce. Arkusze z papirusu zwijano w zwoje. Na papirusie pisano za pomocą trzcinowego pióra atramentem, który można było zmywać gąbką.

Kolejnym wynalazkiem była książka ze skóry – pergaminowa, która miała kształt taki sam, jak książki współczesne. Na pergaminie pisano za pomocą trzcinowego lub ptasiego pióra atramentem, którego nie można było zmyć.

Później wynaleziono papier, z którego wytwarza się książki do dzisiaj. Papier najpierw produkowano z bambusa, szmat, a teraz wytwarza się go z miazgi drzewnej. Na papierze pisano za pomocą atramentu, najpierw piórem ptasim, później stalówką, aż wynaleziono druk. Teraz mamy książki drukowane.

Obecnie wynaleziono książkę elektroniczną – e-book, którą odczytuje się na komputerze, tablecie lub specjalnym czytniku e-booków.

gliniana tabliczka

 

 

 

gliniana tabliczka

papirus

 

 

 

papirus

zwój papieru

 

 

 

zwój papirusu

księga pergaminowa

 

 

 

książka pergaminowa

 

Tajemnicza tabliczka” – zabawa plastyczna

Z plasteliny lub masy solnej dziecko lepi grubszą tabliczkę. Na przygotowanej tabliczce wykałaczką lub innym patyczkiem wyciska wymyślone przez siebie znaki, może stworzyć swój własny szyfr do zapisywania słów. Na pewno wyobraźnia podpowie wiele ciekawych pomysłów.

Maszyna do pisania” – zabawa z wykorzystaniem wiersza Marty Bogdanowicz

Rodzic rysuje na plecach dziecka wzory ilustrujące treść utworu. Następnie można zamienić się rolami.

Wkręcamy papier do maszyny do pisania. Ostrożne przekręcanie uszu dziecka.

Wygładzamy kartkę papieru i piszemy: Gładzenie pleców wewnętrzną stroną dłoni.

A…, B…, C…, kropka, przecinek” Pisanie palcem A, B, C, stawianie kropki i przecinka.

i… przesuwamy wałek. Przesuwanie pięścią po plecach – od lewej do prawej strony.

Układamy książki” – zabawa matematyczna

Przygotowujemy stos książek (powyżej 10) i dwie wolne półki w regale lub inne miejsce. Kierujemy do dziecka polecenia: Ze stosu książek zabierz tyle książek, ile masz palców u rąk. Ile wziąłeś książek?; Ułóż te książki na dwóch półkach (dolnej i górnej). Ile książek jest na górnej półce? Ile książek jest na dolnej półce? Czy na dolnej i górnej jest tyle samo książek? Jeżeli książki nie zostały rozłożone po równo, pytamy: Na której półce jest więcej książek? O ile jest więcej książek na górnej/dolnej półce niż na dolnej/górnej? Jak jeszcze inaczej można ułożyć te książki na tych dwóch półkach? Dziecko pokazuje różne sposoby rozkładu książek na dwóch półkach.

Na zakończenie można wspólnie obejrzeć i poczytać wybraną przez dziecko książkę.