Categories Menu

Opublikowany : kw. 28, 2020

Trudne emocje? Jakoś to rozchodzę! – regulacja emocji przez ruch.

 

Potrzeba ruchu, aktywności jest podstawową potrzebą dziecka. Wykorzystajmy tą naturalną potrzebę, by pomóc dziecku w regulacji emocji. Rozładowanie przez ruch jest jedną z najbardziej intuicyjnych strategii regulacji. Badania pokazują, że możemy zmienić stan emocjonalny – zmieniając swój stan fizyczny czy to przez ruch czy relaksację. Gdy nasze dziecko jest pobudzone, widzimy napięcie i kumulujące się trudne emocje warto sięgnąć po zabawy ruchowe, które umożliwią rozładowanie negatywnej energii, sprawią, że ciało będzie rozluźnione, zintegrują mózg i pomogą wrócić do równowagi.

Propozycje aktywności:

Siłowanki – wszelkiego rodzaju przepychanki, zapasy, wygibasy z rodzicem – możecie się gilgotać, turlać, bawić w ganianego. Dostarczają nie tylko uwalniającego od napięcia ruchu, ale również wzmacniają relację rodzica z dzieckiem.

Domowy tor przeszkód – tak by dziecko mogło się przeciskać, wspinać, skakać, przechodzić pod/nad przeszkodami. Można wykorzystać krzesła, stoły, poduszki, koce, pudła – ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i wyposażenie domu 😉

Tańce, hulanki, swawole – postaw na krótki, intensywny wysiłek fizyczny – energetyczny taniec przy muzyce, pajacyki, podskoki itp. Najlepiej wspólnie z dzieckiem – dostarczenie pozytywnej dawki energii i śmiechu gwarantowane 🙂 Można również wykorzystać różnorodne gry i zabawy ruchowe. Dobrym pomysłem będą np. karty ruchowe, gdzie zadaniem jest naśladowanie wylosowanych zwierząt (do pobrania na http://w-strone-dziecka.blogspot.com/2018/04/sposoby-na-rozadowanie-nadmiaru-energii.html#more)

Pamiętajmy – kluczem do sukcesu jest działanie zanim wulkan wybuchnie, dlatego obserwujmy dziecko i przy pierwszych zauważonych przez nas trudnościach działajmy. Starajmy się nazwać emocje dziecka, zrozumieć je i zaakceptować. Jest to bardzo istotne w procesie nabywania dojrzałości emocjonalnej. To co istotne – wspieranie dziecka w regulacji emocji nie oznacza natychmiastowego ukrócenia tego z czym zmaga się dziecko. Chodzi o wspierającą postawę, dzięki której w bezpiecznej atmosferze dziecko będzie mogło uporać się z tym co dzieje się w jego wnętrzu i pokazanie mu jak można przetrwać tą burzę emocji, a wszystko to w poczuciu, że nie jest same.

Bibliografia:

  • Cohen L. J. (2015). Nie strach się bać. Jak rodzicielstwo przez zabawę radzi sobie z lękami dzieciństwa. Warszawa: Wyd. Mamania.

  • Musiał M. ((2017). Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny. Warszawa: Wyd. Mamania.

  • Siegel D. J., Payne Bryson T. (2013). Zintegrowany mózg – zintegrowane dziecko – 12 rewolucyjnych strategii kształtujących umysł twojego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Rebis