Percepcja wzrokowa
Percepcja wzrokowa, czyli odbieranie i przetwarzanie bodźców wzrokowych, z poziomu zmysłowego wchodzi na poziom poznawczy. Podczas zabawy, jedzenia lub innych czynności dziecko widzi i zapamiętuje przedmioty i ich cechy. Zwraca szczególną uwagę na te z zabawek czy ich właściwości, które wyjątkowo go bawią i wyróżniają się. Chcąc rozwinąć pamięć wzrokową dziecka i poszerzać jego poznanie świata powinniśmy wykorzystać naturalny sposób zabawy dzieci. Proponowane niżej ćwiczenia wzrokowe i zabawy rozwijają:
– pamięć wzrokową
– koordynację wzrokowo – ruchową
Pamięć wzrokowa – ćwiczenia
Obserwacja
– obserwacja otoczenia w różnych sytuacjach (co robi mama? mama bierze jabłko; co jest na stole?),
– obserwacja czynności wykonywanych przez inne osoby.
Wyszukiwanie
– wyszukiwanie przedmiotów wskazanych przez rodzica w otoczeniu dziecka (np. gdzie jest lala?);
– wyszukiwanie takiego samego przedmiotu, zabawki, klocka z grona przygotowanych już przedmiotów;
– wyszukanie obrazka/figury geometrycznej podobnego do wskazanego przedmiotu;
– wyszukanie ukrytych przedmiotów/figur na obrazku;
– dostrzeganie nieprawidłowości na obrazku, niepasujących przedmiotów lub błędów rodzica przy pokazywaniu przedmiotów na obrazku (np. wskazujemy na kota, a mówimy: „to jest pies”);
Dobieranki, zgadywanki
– zgadywanie, który obrazek lub zabawka grupy przedmiotów zostały schowane; dziecko może najpierw opisać schowany przedmiot;
– w „tajemniczym worku” dziecko musi znaleźć i wyciągnąć przedmiot do pary (najlepiej o charakterystycznym kształcie, teksturze, miękkości).