ZABAWY WSPOMAGAJĄCE INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ DZIECKA
ZABAWY WSPOMAGAJĄCE INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ DZIECKA
Twórcą teorii integracji sensorycznej jest A. Jean Ayres. Według A.J. Ayres „Integracja sensoryczna to podświadomy proces zachodzący w mózgu (…), porządkuje informacje pobrane przez zmysły (smak, wzrok, słuch, dotyk, powonienie, ruch, grawitacja, pozycja). Nadaje znaczenie temu, co jest doświadczane, przez selekcję informacji i wybór tego, na czym mamy się skupić (…). Pozwala nam celowo działać i celowo reagować na sytuacje, których doświadczamy”. Proces przetwarzania bodźców sensorycznych pozwala na uporządkowanie informacji płynących z otoczenia. Dobrze funkcjonująca integracja sensoryczna pozwala na prawidłowe funkcjonowanie człowieka w życiu codziennym: prawidłowym odbiorze bodźców wzrokowych, słuchowych, dotykowych, węchowych, smakowych, czuciowych i ruchowych, np. gdy jemy jabłko to czujemy, jak smakuje, pachnie, czy jest twarde, miękkie, kwaśne, słodkie, szorstkie, gładkie.
Bywa jednak, że proces integracji sensorycznej nie działa prawidłowo. „Jeśli mózg nie radzi sobie z integracją bodźców, pod wieloma względami ma to wpływ na jakość życia, ponieważ może oznaczać więcej wysiłku i trudności, mniej sukcesów i zadowolenia”. Jeśli nasz mózg w nieprawidłowy sposób porządkuje bodźce płynące z zewnątrz, wówczas możemy mieć problemy z codziennymi czynnościami, np. koncentracją uwagi, jazdą na rowerze, rolkach, chodzeniem po piasku, odczuwaniem smaków, zapachów i wiele innych. Aby stwierdzić, czy nasze dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej należy skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej, który dokona oceny procesów przetwarzania sensorycznego.
Nasze dzieci mają różne dysfunkcje, którym często współtowarzyszą zaburzenia przetwarzania sensorycznego. W jaki sposób możemy wspomagać proces integracji sensorycznej w domu? Dom to naturalne środowisko naszych pociech i daje nam mnóstwo możliwości do realizacji różnorodnych zadań i zabaw. Na naszej stronie będę podawała różne propozycje zabaw stymulujących zmysły. Dzisiaj przedstawię etapy jakie warto zachować podczas aktywności wspomagających proces przetwarzania sensorycznego.
Pamiętaj – najważniejszy jest RUCH.
Ruch to naturalna stymulacja naszego mózgu. Dobrze, aby każdy dzień naszego dziecka rozpoczął się od zabaw ruchowych.
ZABAWY RUCHOWE:
-
Maszeruj, turlaj się, raczkuj, czołgaj. Raczkowanie, czołganie się, to najbardziej naturalne aktywności stymulujące symetrię ruchów ciała. Zróbcie tor przeszkód z krzeseł, poduszek i niech dziecko czołga się/ chodzi na czworakach/maszeruje pomiędzy przedmiotami,
-
Skakanie w różnych kierunkach i z obrotami ciała,
-
Kręcenie się w siadzie, na brzuchu, na plecach, na kocyku, na śliskiej podłodze,
-
Bieganie wokół danego przedmiotu,
-
Podawanie sobie różnych rzeczy z druga osobą stojąc tyłem w różnych kierunkach,
-
Bujanie się na dużej piłce,
-
Ciągnięcie dziecka na kocu.
Gdy ciało naszego dziecka otrzymało odpowiednią dawkę ruchu, możemy przejść do kolejnego etapu wspomagania systemu sensorycznego.
-
Zabawa w naleśnik. Ciasno zawijamy dziecko w kołdrę / koc lub inny materiał(głowa na wierzchu). Dziecko ma za zadanie samo rozwinąć się z koca.
-
Wojna na pluszaki. Układamy z poduszek 2 mury obronne. Kładziemy się za nimi na brzuchu i bombardujemy pozycję „wroga” pluszakami/piłkami lub kulkami zgniecionego papieru. Cały czas leżymy na brzuchu.
-
Ścieżki sensoryczne. Poszukajcie w domu różne faktury: swetry, polary, różne skrawki materiału, poduszki, futrzane kołnierze, dywaniki, wycieraczki, ścierki do mopa (oczywiście czyste). Ułóżcie ścieżkę dla bosych stóp.
-
Czarodziejski worek lub skrzynia na skarby. W pudełku/worku gromadzimy różne skarby/ przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami losuje przedmiot i ma za zadanie rozpoznać, co wylosowało.
-
Zabawa latarkami. Zabawa w berka światełkami. Można obrysować światłem latarki przedmioty w pomieszczeniu.
Mózg naszego dziecka otrzymał kolejną dawkę wrażeń sensorycznych. Następnym krokiem będzie dostarczenie stymulacji dotykowej, wzrokowej.
Zabawa kisielem spożywczym – do kisielu można wrzucić różne rzeczy: guziki, drobne przedmioty, piłeczki, zabawki, autka – dziecko musi wyłowić rzeczy dłonią, łyżką, sitkiem lub innym naczyniem.
Po skończonej zabawie należy zachęcić dziecko do wspólnego porządkowania miejsca zabawy.
Warto pamiętać, że dla rozwoju dziecka ważne jest, aby uczestniczyło ono w czynnościach związanych z gotowaniem, sprzątaniem, pracami w ogrodzie – w ten sposób nasza pociecha usprawnia planowanie motoryczne, które jest niezbędne w dalszym procesie uczenia się.
Życzę miłej zabawy.