Edukacja zdalna- 30.03.2020r.
Nadeszła pracowita wiosna!
Zachęcamy do wspólnych porządków. Może to być również wspaniała okazja do zabaw matematycznych, na przykład w segregowanie i przeliczanie rzeczy.
A oto inne propozycje zabaw:
„Wiosenny obrazek” – rozpoznawanie kierunków na kartce
Czytamy lub sami wymyślamy tekst, a dziecko rysuje na kartce zgodnie z instrukcją: Nadeszła wiosna. Na łące w prawym górnym rogu zaświeciło słońce. Na środku łąki fruwa kolorowy motyl. W lewym dolnym rogu wyrósł kwiatek. W prawym dolnym rogu wyrosło drzewo. W lewym górnym rogu płynie chmurka.
„Zgadnij, co mam na myśli” – zabawa rozwija dziecięcą wyobraźnię i umiejętność logicznego myślenia
Wybieramy jeden przedmiot z otoczenia, następne opisujemy jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Stopień trudności (wybór przedmiotu i jego opis) można zmieniać w zależności od możliwości dziecka.
„Wzory z zapałek” ‒ przygotowujemy ok. 20 zapałek. Prosimy dziecko, aby rozłożyło zapałki na dwie części tak, żeby w każdej części było tyle samo zapałek (dziecko może rozkładać kolejno zapałki mówiąc „ta jest dla ciebie, ta jest dla mnie”). Z zapałek z jednego zbioru układamy wzór, prosimy, aby dziecko ułożyło taki sam z zapałek z drugiego zbioru. W zależności od możliwości dziecka możemy wykorzystać mniej lub więcej zapałek. Przed przystąpieniem do zabawy można poprosić dziecko, aby pomalowało zapałki farbami – zapałki w obu zbiorach powinny być pomalowane w taki sam sposób, aby można było ułożyć wzór, a następnie go odtworzyć.
Pierwsza część zabawy – rozkładanie zapałek na dwie części, ich przeliczanie i porównywanie liczebności – kształtuje umiejętności matematyczne. W drugiej części – układaniu zapałek według wzoru – dziecko kształtuje spostrzegawczość (dzięki czemu przygotowuje się do nauki rozpoznawania liter) oraz sprawność rąk (niezbędną do nauki pisania).