Ćwiczenia logopedyczne
Oto kilka ćwiczeń, które można wykorzystać w pracy i zabawie z każdym dzieckiem i na pewno pomogą w rozwoju mowy i wymowy.
Przedtem ważna uwaga: Dzieci, które mają skłonności do wkładania języka między zęby lub zupełnie trzymają go na zewnątrz nie wykonują ćwiczeń, w których język musi wyjść poza jamę ustną. Nie chcemy utrwalać złych nawyków.
-
Oblizywanie górnej i dolnej wargi.
-
Sięganie językiem do nosa, potem sięganie do brody.
-
Liczenie górnych zębów – buzia jest otwarta, język unosi się do góry i dotyka każdego zęba osobno od ostatniego do ostatniego. Powtarzamy w obie strony.
-
Liczenie dolnych zębów – analogicznie jak w poprzednim ćwiczeniu. UWAGA – STARAMY SIĘ, ABY BRODA POZOSTAWAŁA NIERUCHOMA.
-
Oblizywanie – mycie językiem podniebienia, w kierunku do tyłu, potem również w poprzek zygzakiem.
-
Mycie lub wypychanie językiem policzków, przy zamkniętej buzi.
-
Kląskanie ( jak konik) – powoli, dokładnie. Staramy się przykleić język do podniebienia i powoli opuszczać w dół.
-
Podnoszenie wargami małych cukierków, małych chrupków z talerzyka.
-
Trzymanie wargami łyżeczki plastikowej lub innej lekkiej- na czas.
-
Przywiązanie nitki do cukierka w papierku, wciąganie nitki wargami aż dotrze do ust.
-
Parskanie.
-
Przenoszenie papierków, chrupków przy pomocy słomki z miejsca na miejsce.
-
Dmuchanie baniek mydlanych.
-
Zdmuchiwanie pomponików, wacików z ręki.
-
Dmuchanie do pustej butelki, do butelek z różną ilością wody. Można zagrać melodyjkę.
-
Zabawy słuchowe- np. Zgadnij, kto to powiedział? Dziecko ma zawiązane oczy lub stoi tyłem , członek rodziny wypowiada jakieś słowo, dziecko odgaduje. Można dowolnie modyfikować głos. Analogicznie – Zgadnij, jaki to dźwięk? Do zabawy można użyć dowolne przedmioty np. gazety, klucze, sztućce, dzwoneczki, szkło, drewno, zabawki dźwiękowe itp.
-
Ćwiczenia ruchowe – piękna mowa, to dobre mięsnie całego ciała. Proponuję pajacyka, chodzenie po taśmie lub linie rozłożonej po podłodze, chodzenie stopa za stopą, tzw, tip-topki, do przodu, do tyłu, z zamkniętymi oczami, skakanie na skakance, podskoki na prawej i lewej nodze, dotykanie łokciami na przemian prawego i lewego kolana.
Bardzo ważne jest czytanie dzieciom książeczek, bajeczek, wierszyków, powtarzanie słówek z bajek, powtarzanie wierszyków, rymowanek, zgadywanek. Bardzo Państwa do tego zachęcam.
Życzę miłej zabawy. Następna porcja ćwiczeń wkrótce.