Categories Menu

Opublikowany : marzec 25, 2020 w Wczesne wspomaganie rozwoju

Rozmowy o KORONAWIRUSIE – MATERIAŁY DLA DZIECI KOMUNIKUJĄCYCH SIĘ AAC

Rozmowy o KORONAWIRUSIE – MATERIAŁY DLA DZIECI KOMUNIKUJĄCYCH SIĘ AAC Wszyscy rozmawiamy o obecnej sytuacji. Nie możemy zapomnieć, że są wśród nas dzieci, które mają trudności z porozumiewaniem się. One też obserwują, widzą i czują towarzyszące nam emocje, niejednokrotnie odczuwają duży lęk i napięcie, ich rutyna dnia codziennego uległa zmianie. Aby pomóc im zrozumieć sytuację i wyrazić emocje poniżej zamieszczamy kilka linków, pod którymi znajdą Państwo materiały do rozmowy ze swoimi dziećmi. O tym jak rozmawiać z osobami z autyzmem na temat koronawirusa, tak by nie wprowadzać niepotrzebnego lęku oraz jak przekazać informacje dotyczące higieny podpowiada Fundacja Synapsis. Przygotowane materiały dostosowane są do potrzeb osób komunikujących się AAC. https://synapsis.org.pl/koronawirus-materialy-dla-osob-komunikujacych-sie-aac/?fbclid=IwAR3yoTGYUjV_Coqt8L2r35gfT1Mc1InKgXJM-OzSctZrVJb1RPcQxsg1nWc MÓWik również przygotował dla użytkowników AAC materiały o epidemii. Na stronie  https://mowik.pl/pomoce_dydaktyczne/Epidemia_symbole znajdują się dostępne do pobrania tablice przygotowane przez Andrzeja Cwalińskiego. Można je wykorzystać do rozmowy lub jako inspiracja do własnych tablic. MÓWik podaje również instrukcję korzystania z tablic: „Modeluj – mówiąc do użytkownika AAC równocześnie wskazuj najważniejsze symbole. Jeśli chcesz nauczyć zadawania pytań, najpierw sam je zadaj symbolami i na nie odpowiedz – użytkownik potrzebuje kilkanaście lub kilkadziesiąt razy zobaczyć użycie w rozmowie danego symbolu, zanim sam będzie gotowy go użyć.” Na funpage’u „Atabi Komunikacja i technologia wspomagająca” znajdziemy przygotowane trzy różne...

Czytaj dalej

Opublikowany : marzec 25, 2020 w Grupa 4, Grupa 5, Grupa 6, Zdalne nauczanie

Edukacja zdalna- 25.03.2020r.

W ostatnim czasie staraliśmy się odszukać oznak nadchodzącej wiosny. Rozmawialiśmy o wiosennych zmianach przyrody – powracających ptakach, pierwszych wiosennych kwiatach, pączkach na drzewach, baziach. Utrwalaliśmy znajomość nazw dni tygodnia. Wyjaśniliśmy sobie znaczenie powiedzenia „w marcu jak w garncu”. Podejmowaliśmy próby czytania wyrazów z poznanych liter. Do poczytania… Grzegorz Kasdepke „Przysłonia” (Kacperiada. Opowiadania dla łobuzów i nie tylko) Mój synek, Kacper, robi się coraz bardziej przemądrzały. A wszystko przez przedszkole, gdzie go uczą różnych rzeczy. Na przykład ostatnio, gdy ubieraliśmy się przed wyjściem na spacer, wypalił, ni stąd, ni zowąd: – Kiedy luty, obuj buty! – Przecież już marzec… – spojrzałem na niego zdziwiony. Kacper westchnął ciężko. – Tato, ty chyba nie wiesz, co to są „przysłonia”… Rzeczywiście, nie wiedziałem, co to są „przysłonia”. – To są takie… – próbował mi wyjaśnić Kacper. – Takie…mądre zdania! – A! Przysłowia! Teraz rozumiem… Wyszliśmy na podwórko. Świeciło słońce, było cieplutko. Sople lodu spuściły na kwintę swe zakatarzone nosy. Kacper zaczął podskakiwać, robić skłony, machać rękami – zastanawiałem się nawet przez chwilę, czy nie zwariował. – Synu, co ty robisz? – zapytałem. – Gimnastykuję się!… – wysapał Kacper. – W zdrowym ciele zdrowy duch! Naraz poślizgnął się i rymsnął na ziemię. –...

Czytaj dalej

Opublikowany : marzec 25, 2020 w Grupa 2, Grupa 3, Zdalne nauczanie

Edukacja zdalna- 25.03.2020r.

Zagadki słuchowe – nawiązanie do nadchodzącej pory roku. Jak się nazywa ta pora roku, Gdy się zielenić zaczyna wokół? Skowronek nad polem śpiewa, Kwiaty forsycji kwitną na drzewach. (wiosna) W czerwonych butach po łące chodzę Czasem przystanę na jednej nodze Łypnę okiem, przekrzywię głowę Czy już śniadanie dla mnie gotowe? (bocian) Tu cytrynek, tam paź królowej Wszędzie piękne, kolorowe Lekko unoszą się nad łąką Gdy tylko zaświeci słonko (motyl) Skaczą po łące, pływają w wodzie. Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie. (żaba) W kropki mam spódnicę, chętnie zjadam mszyce. (biedronka)   Rozmowa na temat zwiastunów wiosny – po czym poznajemy, że nadeszła wiosna. (kwitną kwiaty, dzień jest dłuższy, przylatują do nas ptaki z ciepłych krajów, trawa robi się zielona)   Przypomnienie piosenki „Maszeruje Wiosna” MASZERUJE WIOSNA Tam daleko gdzie wysoka sosna maszeruje drogą mała wiosna. Ma spódniczkę mini, sznurowane butki i jeden warkoczyk krótki.   Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło. Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat, gdy go w górę wznosi zielenieje świat ! Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi balony a z nich każdy jest zielony.   Ref. Maszeruje wiosna a ptaki...

Czytaj dalej

Opublikowany : marzec 25, 2020 w Grupa 1, Zdalne nauczanie

Edukacja zdalna – maluszki 25.03.2020r.

„Przez szybkę”- zabawy słownikowe Rodzic wraz z dzieckiem obserwuje pogodę za oknem. Może zadać następujące pytania. „Jaką mamy dziś pogodę?” „Co się dzieje za oknem?” „Czy widać już wiosnę?”     Zagadka: Cebula Zbigniew Dmitroca   Gdy ją gospodyni z łupinek obiera, często z jej powodu łzy z oczu ociera.   Jeśli mamy w domu cebulki różnych kwiatów (np. narcyz, tulipan) lub warzyw (cebula) pokażmy je dziecku. Niech spróbuje posegregować według wielkości, pokaże nam jakie widzi różnice, może chętnie obierze cebulę z łusek i powącha? Zapraszam do zabawy – „Okrągła cebulka”- dzieci słuchają czytanej przez Rodziców rymowanki i według ich wskazówek rysują cebulę ( możemy również pokazać cebule, którą mamy w domku) . „To jest cebula okrągła jak kula. (Dzieci rysują na środku kartki koło) Małe wąsiki na dole ma. ( Dzieci rysują krótkie kreseczki pionowe w dolnej części koła) Na górze sterczące, Długie szczypiory dwa, (Dzieci rysują długie dwie kreseczki pionowe w górnej części koła   Teraz czas na coś co dzieci bardzo lubią, czyli malowanie. Potrzebujemy zieloną i żółtą farbę- palcem zamoczonym w farbie dzieci wodzą po wzorze. Gdy w domu nie ma farb dziecko może pokolorować cebulkę według własnego uznania.      ...

Czytaj dalej