Ćwiczenia pionizacji języka – wszelkie zabawy, które wymagają ponoszenia języka w górę (choćby po milimetrze, coraz wyżej).
UWAGA: STARAMY SIĘ, ABY PRZY ĆWICZENIACH BRODA SIĘ NIE RUSZAŁA.
- Ćwiczenia języka
 
- Oblizywanie słodkiego dżemu lub miodu z posmarowanej nim górnej wargi.
 - Liczenie językiem górnych ząbków.
 - Mycie językiem górnych ząbków.
 - Mycie podniebienia w kierunku – do tyłu.
 - Malowanie podniebienia językiem. Można wymyślać różne wzory.
 - Doklejanie języka do wałka dziąsłowego i mycie go ruchem do przodu, do tyłu.
 - Stukanie, naciskanie na wałek dziąsłowy.
 - Zdrapywanie czubkiem języka wafelka lub opłatka przyklejonego na wałek dziąsłowy.
 - Język skacze jak piłeczka – za górne i za dolne ząbki.
 - Zwijanie języka w rureczkę.
 - Robienie z języczka „łyżeczki” ( koszyczka) w środku buzi. Boki języka zwijamy do góry, środek tworzy wgłębienie.
 - Klaskamy powoli przyciskając język do podniebienia.
 
2. Ćwiczenia na mięsień okrężny ust i policzki:
- Zabawa w rybkę i naśladowanie jej miny. Ruszamy wargami jak rybka.
 - Posyłanie jak najmocniejszych całusków.
 - Kółeczko z drucika lub kartonu – tworzymy kółeczko, które przykładamy do ust tak, aby składając się one w ryjek, zmieściły się w otworze.
 - Naprzemienne wypowiadanie samogłosek [u] oraz [i] – iuiuiuiuiuiu.
 - Robienie dzióbków zamkniętych i uśmiechów zamkniętych na przemian.
 - Robienie pyszczka rybki i uśmiechu otwartego na przemian.
 - Nadymanie policzków. Przepychanie powietrza w policzkach.
 - Nadymanie policzków i wciąganie ich do buzi na przemian.
 
3. Wykonujemy ćwiczenia oddechowe. Dmuchamy – na świeczkę, piłeczkę, serpentynę, w bańki mydlane, na stateczki na wodzie – podczas dmuchania język układa się właśnie w taką „rynienkę”, jaka jest nam potrzebna do artykulacji.
4. Powtarzamy: sylaby, wyrazy, wyrażenia z dwóch słów, zdania.
5.Czytamy i powtarzamy wierszyki, rymowanki, bajeczki logopedyczne.