Categories Menu

Opublikowany : kw. 9, 2020

Sprawność grafomotoryczna dziecka

SPRAWNOŚĆ GRAFOMOTORYCZNA DZIECKA*

Często słyszymy, że nasze dziecko ma słabą rękę, słabą sprawność manualną. Od czego to zależy?

Czynnikami zaburzającymi pracę rąk są m.in.:

  • Nieprawidłowe napięcie mięśniowe,
  • Nieprawidłowości w pracy mózgu,
  • Nieprawidłowości w budowie ręki,
  • Obniżony rozwój intelektualny,
  • Zaburzenia w rozwoju lateralizacji.
  • Nieprawidłowa integracja sensoryczna:

-nadwrażliwość lub podwrażliwość dotykowa,

– zaburzona proporiocepcja,

Zaburzenia płynące z układu przedsionkowego.

Umiejętności manipulacyjne zależą od wielu czynników:

  • Możliwości ruchowych dziecka: prawidłowe napięcie mięśniowe, prawidłowa stabilizacja centralna, siła mięśni tułowia i obręczy barkowej,
  • Możliwości intelektualnych,
  • Umiejętności planowania ruchu,
  • Koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Obniżona sprawność motoryki małej mają wpływ na rozwój podstawowych umiejętności dziecka, takich jak:

  • Trudności z samodzielnym ubieraniem się i rozbieraniem,
  • Trudności z zapinaniem i odpinaniem guzików, suwaków, wiązaniem sznurówek,
  • Trudności w wykonywaniu czynności samoobsługowych,
  • Trudności z utrzymaniem porządku,
  • Problemy z posługiwaniem się sztućcami,
  • Trudności w prawidłowym chwytaniu kredki, ołówka,
  • Trudności z układaniem puzzli.

W jaki sposób można pomóc dziecku w domu?

Warunki domowe są bardzo dobrym środowiskiem do rozwijania sprawności rąk:

  • Zachęć dziecko do pomocy w kuchni,
  • Zaproponuj zabawę w warsztacie- przybijanie młotkiem, przykręcanie śrubek itd.
  • Poproś o pomoc przy myciu samochodu,
  • Wspólnie zróbcie porządki w ogrodzie- grabienie, kopanie, sianie, sadzenie- dzieci to uwielbiają.

Oprócz codziennych czynności, które stwarzają mnóstwo sytuacji do rozwoju sprawności zaleca się:

  • Zabawa w pranie, prasowanie, piłowanie drewna,
  • Naśladowanie lotu ptaka, pływania, drzew na wietrze,
  • Przekładanie przedmiotów z jednego pudełka do drugiego,
  • Toczenie, chwytanie, rzucanie-łapanie piłki,
  • Wspinanie się na drabinki,
  • Zabawy na czworakach: „Żabka”, „Omiń kałuże”,
  • Turlanie się,
  • Wymachy rąk do przodu, do tyłu,
  • Krążenie ramion,
  • Zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn- bristol, gazety, kartony,
  • Rysowanie kredą na dużej powierzchni,
  • Zabawa masami sensoplastycznymi,
  • Przelewanie płynów z kubka do kubka,
  • Przesypywanie produktów sypkich: kaszy, mąki, ryżu przy użyciu pojemników, kubków, łyżki,
  • Odkręcanie i zakręcanie słoików, butelek,
  • Lepienie z ciasto liny, plasteliny,
  • Przypinanie i zdejmowanie klipsów bieliźniarskich, np. pomoc przy wieszaniu prania, przypinania chustek, kartek na sznurku(pamiętaj o zachowaniu właściwego kierunku: od lewej do prawej strony),
  • Kalkowanie, obrysowywanie figur, przedmiotów, wycinanie nożyczkami,
  • Zbieranie drobnych rzeczy, np. wybieranie guzików z ryżu/ makaronu.

Pamiętaj! W rozwijaniu sprawności rąk bardzo ważny jest RUCH.

Ciekawe zabawy :

  • LUSTRO

Potrzebne rzeczy: duże lustro, pianka do golenia lub do włosów.

Całą powierzchnię lustra pokryj pianką. Dziecko ma za zadanie rozsmarować piankę na lustrze, a następnie może narysować coś ciekawego. Jeżeli dziecko nie chce zrobić tego zadania gołymi rękami, można ubrać mu rękawice kuchenne, lateksowe, kąpielowe, do ogrodu, foliowe.

  • JAJKO

Potrzebne rzeczy: drewniana łyżka lub metalowa, surowe jajko, pojemnik na jajko.

  • Zachęcam do urządzenia zawodów: kto pierwszy doniesie w całości jajko na łyżce i włoży do pojemnika na jajko. Należy przygotować START i META. Ta zabawa dobrze sprawdza się pomiędzy rodzeństwem. Każdy z uczestników dostaje np. po 5 jajek. Wygrywa ta osoba, która w jak najkrótszym czasie przeniesie w całości wszystkie jajka.
  • MOJE NOGI

Potrzebne rzeczy: duży arkusz papieru, gazety, folii, farba.

Na ścianie przyklej duży arkusz papieru. Dziecko leży na plecach, zanurza stopy w farbie (farbę wylej do dużego pojemnika tak, aby dziecko zmieściło stopy) . Następnie maluje na kartce lub folii to, co mu przyniesie wyobraźnia. Tę ssamą zabawę można wykonać dłońmi.

  • FLAMASTRY

Potrzebne rzeczy: kartka, flamastry, stół.

Dziecko leży pod stołem. Kartkę mocujemy pod dolna część stołu. Dziecko rysuje leżąc pod stołem.

  • PUDEŁKO

Potrzebne rzeczy: bardzo duże pudełko, kredki, pisaki.

Dziecko wkładamy do pudełka. Następnie rysuje, koloruje całe pudełko od środka.

  • MISKA Z RYŻEM I MAKARONEM

Potrzebne rzeczy: miska, ryż, kolorowy makaron typu rurki, gruby sznurek.

Do miski wsypujemy i mieszamy makaron z ryżem. Dziecko wybiera makaron, nakłada na sznurek i tworzy korale. Na koniec zakładamy dziecku kor lane na szyje. Można zrobić również bransoletki.

Życzę udanej zabawy!

P.S. Drogi Rodzicu. Jeżeli potrzebujesz indywidualnych ćwiczeń dla swojego dziecka, to zachęcam do kontaktu : wwrdz.ps1@gmail.com

*Opracowanie na podstawie kursu DIAGNOZA I TERAPIA RĘKI.