Categories Menu

Opublikowany : mar 27, 2020

Ćwiczenia logopedyczne

Oto kilka ćwiczeń, które można wykorzystać w pracy i zabawie z każdym dzieckiem i na pewno pomogą w rozwoju mowy i wymowy.

Przedtem ważna uwaga: Dzieci, które mają skłonności do wkładania języka między zęby lub zupełnie trzymają go na zewnątrz nie wykonują ćwiczeń, w których język musi wyjść poza jamę ustną. Nie chcemy utrwalać złych nawyków.

  1. Oblizywanie górnej i dolnej wargi.

  2. Sięganie językiem do nosa, potem sięganie do brody.

  3. Liczenie górnych zębów – buzia jest otwarta, język unosi się do góry i dotyka każdego zęba osobno od ostatniego do ostatniego. Powtarzamy w obie strony.

  4. Liczenie dolnych zębów – analogicznie jak w poprzednim ćwiczeniu. UWAGA – STARAMY SIĘ, ABY BRODA POZOSTAWAŁA NIERUCHOMA.

  5. Oblizywanie – mycie językiem podniebienia, w kierunku do tyłu, potem również w poprzek zygzakiem.

  6. Mycie lub wypychanie językiem policzków, przy zamkniętej buzi.

  7. Kląskanie ( jak konik) – powoli, dokładnie. Staramy się przykleić język do podniebienia i powoli opuszczać w dół.

  8. Podnoszenie wargami małych cukierków, małych chrupków z talerzyka.

  9. Trzymanie wargami łyżeczki plastikowej lub innej lekkiej- na czas.

  10. Przywiązanie nitki do cukierka w papierku, wciąganie nitki wargami aż dotrze do ust.

  11. Parskanie.

  12. Przenoszenie papierków, chrupków przy pomocy słomki z miejsca na miejsce.

  13. Dmuchanie baniek mydlanych.

  14. Zdmuchiwanie pomponików, wacików z ręki.

  15. Dmuchanie do pustej butelki, do butelek z różną ilością wody. Można zagrać melodyjkę.

  16. Zabawy słuchowe- np. Zgadnij, kto to powiedział? Dziecko ma zawiązane oczy lub stoi tyłem , członek rodziny wypowiada jakieś słowo, dziecko odgaduje. Można dowolnie modyfikować głos. Analogicznie – Zgadnij, jaki to dźwięk? Do zabawy można użyć dowolne przedmioty np. gazety, klucze, sztućce, dzwoneczki, szkło, drewno, zabawki dźwiękowe itp.

  17. Ćwiczenia ruchowe – piękna mowa, to dobre mięsnie całego ciała. Proponuję pajacyka, chodzenie po taśmie lub linie rozłożonej po podłodze, chodzenie stopa za stopą, tzw, tip-topki, do przodu, do tyłu, z zamkniętymi oczami, skakanie na skakance, podskoki na prawej i lewej nodze, dotykanie łokciami na przemian prawego i lewego kolana.

Bardzo ważne jest czytanie dzieciom książeczek, bajeczek, wierszyków, powtarzanie słówek z bajek, powtarzanie wierszyków, rymowanek, zgadywanek. Bardzo Państwa do tego zachęcam.

Życzę miłej zabawy. Następna porcja ćwiczeń wkrótce.