Categories Menu

Opublikowany : kw. 7, 2020 w Wczesne wspomaganie rozwoju

Percepcja wzrokowa

Percepcja wzrokowa, czyli odbieranie i przetwarzanie bodźców wzrokowych, z poziomu zmysłowego wchodzi na poziom poznawczy. Podczas zabawy, jedzenia lub innych czynności dziecko widzi i zapamiętuje przedmioty i ich cechy. Zwraca szczególną uwagę na te z zabawek czy ich właściwości, które wyjątkowo go bawią i wyróżniają się. Chcąc rozwinąć pamięć wzrokową dziecka i poszerzać jego poznanie świata powinniśmy wykorzystać naturalny sposób zabawy dzieci. Proponowane niżej ćwiczenia wzrokowe i zabawy rozwijają: – pamięć wzrokową – koordynację wzrokowo – ruchową   Pamięć wzrokowa – ćwiczenia Obserwacja – obserwacja otoczenia w różnych sytuacjach (co robi mama? mama bierze jabłko; co jest na stole?), – obserwacja czynności wykonywanych przez inne osoby.   Wyszukiwanie – wyszukiwanie przedmiotów wskazanych przez rodzica w otoczeniu dziecka (np. gdzie jest lala?); – wyszukiwanie takiego samego przedmiotu, zabawki, klocka z grona przygotowanych już przedmiotów; – wyszukanie obrazka/figury geometrycznej podobnego do wskazanego przedmiotu; – wyszukanie ukrytych przedmiotów/figur na obrazku; – dostrzeganie nieprawidłowości na obrazku, niepasujących przedmiotów lub błędów rodzica przy pokazywaniu przedmiotów na obrazku (np. wskazujemy na kota, a mówimy: „to jest pies”); Dobieranki, zgadywanki – zgadywanie, który obrazek lub zabawka grupy przedmiotów zostały schowane; dziecko może najpierw opisać schowany przedmiot; – w „tajemniczym worku” dziecko musi znaleźć i wyciągnąć przedmiot do pary...

Czytaj dalej

Opublikowany : kw. 7, 2020 w Wczesne wspomaganie rozwoju

Zabawy ruchowe

Grupa starsza 4+ W siadzie skrzyżnym  ( po turecku ) dziecko *dotyka głową do kolana 10x na zmianę prawe lewe *wyciąga ręce do przodu i ze skrętem  tułowia sięga za siebie dotykając podłogi 10x na każdą stronę *siadzie prostym ( nogi wyprostowane) dziecko podnosi nogę do góry,  klaszcze pod nogą , 10x każda noga Można wykonać jeszcze jedną serię ćwiczeń  z zamkniętymi oczami. Z rodzicem : *Bieg w miejscu , odwracamy się do siebie i w biegu przybijamy „wysoką piątkę” i „niską piątkę” *Bieg w miejscu , odwracamy się do siebie plecami  i przybijamy” niską piątkę „. * W staniu na wprost siebie. Stopy szeroko , wykonujemy półprzysiad, dotykamy podłogi i z wyskokiem wyrzucam ręce do góry 10x *W miejscu , stopy razem , ręce na biodrach Podskoki obunóż w prawo i w lewo 10x Odpoczynek 🙂   Grupa młodsza 2-4 lata Na podłodze w pudełku są piłeczki * dziecko w podporze  przodem lub na czworaka wyciąga z pudełka po jednej piłeczce raz prawą  raz lewą ręką,  przebiega z piłeczką w wyznaczone miejsce np. na drugi koniec pokoju i odkłada piłeczkę. * w siadzie wyciąga piłeczkę z pudełka stopami i wyrzuca stopami daleko przed siebie W leżeniu przodem dziecko turla się w prawą stronę, wstaje i w podsokach wraca na miejsce. To samo w lewą stronę. Na podłodze układamy duże poduszki,  dziecko...

Czytaj dalej

Opublikowany : kw. 7, 2020 w Grupa 4, Grupa 5, Grupa 6, Zdalne nauczanie

Edukacja zdalna- 08.04.2020r.

Do poczytania… Jest takie powiedzenie: Jajko mądrzejsze od kury. Co ono oznacza? Proszę spróbować zastanowić się wspólnie z dzieckiem. Pomoże Wam w tym wesoły wiersz Jana Brzechwy pt. „Jajko”. Przeczytajcie czym skończyła się przygoda jajka, które uważało się za najmądrzejsze na świecie. Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury. Kura wyłazi ze skóry, Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!” Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze? Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze, A ono powiada, że jest kacze. Kura prosi serdecznie i szczerze: „Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”. A ono właśnie się trzęsie I mówi, że jest gęsie. Kura do niego zwraca się z nauką, Że jajka łatwo się tłuką, A ono powiada, że to bajka, Bo w wapnie trzyma się jajka. Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”. A ono ucieka za miedzę, Kładzie się na grządkę pustą I oświadcza, że będzie kapustą. Kura powiada: „Nie chodź na ulicę, Bo zrobią z ciebie jajecznicę”. A jajko na to najbezczelniej: „Na ulicy nie ma patelni”. Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!” A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!” Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą I ugotowało się na twardo. Tekst wiersza może posłużyć do stawiania dziecku dodatkowych pytań np. Co...

Czytaj dalej

Opublikowany : kw. 7, 2020 w Grupa 1, Zdalne nauczanie

Edukacja zdalna- maluszki 08.04.2020r.

Do poczytania „Legenda o białym baranku” Urszula Pukała. Posłuchajcie tylko ile było krzyku, gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku. Malutkie kurczątko, bielutki baranek, Brązowy zajączek i kilka pisanek. Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami, jestem najpiękniejszy, żółty jak salami. Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki, falujące piórka tak jak u kaczuszki. Co ty opowiadasz – dziwi się baranek, jestem cały z cukru, mam cukrową mamę. Dzieci na mój widok bardzo się radują i z mojego grzbietu cukier oblizują Brązowy zajączek śmieje się wesoło, jestem z czekolady – opowiada wkoło. Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci, już na sam mój widok dzieciom ślinka leci. Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka, dziwi się pisanka zielona jak łąka. Dziwią się pisanki żółte i czerwone, brązowe, różowe, szare, posrebrzone. Pytania do wiersza: O czym był wiersz? W jakim kolorze były pisanki? O jakich zwierzątkach była mowa w wierszu? Jakiego koloru był kurczaczek/ zajączek/ baranek? Zabawa ruchowa: Dziecko na sygnał rodzica biega/ skacze/ podskakuje po pokoju. Na hasło: „Pisanki” dziecko robi siad skulony. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie. „Kolorowe pisanki” potrzebne nam będą pisanki wycięte z kolorowego papieru. Zadaniem dziecka będzie posegregowanie pisanek według koloru/ wzoru/ wielkości a następnie przeliczenie pisanek według danej cechy np. wszystkie żółte pisanki....

Czytaj dalej

Opublikowany : kw. 7, 2020 w Wczesne wspomaganie rozwoju

Wspieranie rozwoju mowy dziecka

  1. Mówiąc do dziecka jak najczęściej (stosując tzw. kąpiel słowną) Wykorzystujemy do tego codzienną aktywność. Wykonując daną czynność, opowiadamy o niej, np.„Robię zupę, obieram marchewkę. Popatrz, marchewka jest twarda i pomarańczowa. Dotknij – jest twarda”. Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko. Mówmy do naszego dziecka wyraźnie, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień, opisujemy czynności. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach. 2. Słuchając – obserwujmy dziecko i podążajmy za nim Podbudowujmy w maluszku chęć komunikowania się, dostrzegając jego potrzeby. Nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie starajmy się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami. Nie przerywajmy dziecku, pozwólmy dokończyć wypowiedź. Gdy podpowiadamy mu słowa, zwroty, dawajmy również możliwość wyboru odpowiedzi. Nasze słownictwo powinno być zróżnicowane, ale znane dziecku. Podstawową formą ćwiczeń powinna być rozmowa. 3. Powtarzając treść w poprawnej formie Gdy dziecko mówi po swojemu, powtarzajmy po nim tę samą treść w poprawionej gramatycznie formie, ale nie nalegajmy, żeby dziecko powtarzało słowa. Na początku nie wymagajmy również prawidłowej artykulacji. 4. Czytając! Czytajmy dziecku książeczki, nazywajmy to, co widzimy na ilustracjach. Sprawdzajmy, czy rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania. 5. Śpiewając, powtarzając wierszyki, wyliczanki...

Czytaj dalej