Categories Menu

Opublikowany : mar 31, 2020 w Wczesne wspomaganie rozwoju

Czas na samodzielność!

Czas na samodzielność! Twoje samodzielne, kompetentne dziecko. Bardzo istotnym zagadnieniem w rozwoju dziecka jest osiąganie przez niego samodzielności. My, rodzice i nauczyciele, marzymy o tym, aby dzieci wyrosły na niezależnych dorosłych. Wspieranie rozwoju samodzielności dziecka powinno odbywać się na co dzień i zawierać się w codziennych aktywnościach. Im bardziej ten proces jest naturalny i wynika z kontekstu sytuacyjnego typ lepiej. Dziecko samodzielne to również dziecko pewne swoich kompetencji i umiejętności. Samodzielne wykonywanie czynności wymaga od dziecka koncentracji uwagi, sprzyja procesowi zapamiętywania. Pomaga w budowaniu poczucia odpowiedzialności. Dziecko, które ma możliwość samodzielnego działania w różnych sytuacjach codziennych lepiej radzi sobie w aktywnościach zadaniowych typu intelektualnego, uczy się sensownego organizowania czynności jedna po drugiej. „Wszystko, co dziecko wykona własnymi rękami, do czego dojdzie własną myślą, co przeżyje — buduje jego umiejętności, wiedzę o sobie i innych oraz o świecie. Dziecko, poznając efekty własnej aktywności, jest konfrontowane ze swoimi możliwościami. Dzięki temu się uczy, w których sytuacjach poradzi sobie samodzielnie, a w których musi się zwrócić o pomoc. Czerpie również ze swojego działania satysfakcję i buduje poczucie sprawczości.” (Szczepkowska-Szczęśniak, Uniszewska 2006) Jak wspierać osiąganie samodzielności? Dzieci uczą się głównie przez naśladowanie i obserwację. Chętnie też eksplorują i doświadczają. Naszą rolą jako rodziców jest im na to pozwolić. Umożliwiajmy dzieciom stawanie się...

Czytaj dalej

Opublikowany : mar 31, 2020 w Grupa 1, Zdalne nauczanie

Edukacja zdalna- maluszki 31.03.2020r.

„Do czego to służy?” Gromadzimy dwa pojemniki, kilka zabawek oraz przyborów służących do prac porządkowych w domu. Prezentujemy dzieciom każdy przedmiot i zdajemy pytanie: Co to jest? Do czego to służy? Dziecko odpowiada, jeśli nie wie nakierowujemy je na prawidłową odpowiedź. Następnie prosimy dziecko, aby posegregowało przedmioty na zabawki (jeden pojemnik) oraz na te które można wykorzystać w ogrodzie (drugi pojemnik). Wysłuchaj opowiadania. Spróbuj naśladować czynności. „Wiosenne porządki” E. Raczek. Zaświeciło słonko – czas zrobić wiosenne porządki. Wszyscy chwycili się za miotły, szczotki i dalej do pracy (Dzieci naśladują machanie miotłami). Wszyscy popatrzyli – szyby w okienkach brudne – dalej płyn i ścierka (Spryskiwanie szyb, i pucowanie ich). Ale co to? Na półeczkach, na stoliczkach – kurzu co niemiara! Trzeba zrobić z tym porządek! (Zbieranie kurzu). No prawie posprzątane, Ale kto tu tak nachlapał? Szybko trzeba udać się po pomoc do mopa (Dzieci naśladują mycie podłogi). Koniec pracy! Czas na odpoczynek. W czystym pokoju lepiej się odpoczywa. Rozmowa kierowana w celu usystematyzowania wiadomości: Dlaczego należy dbać o higienę otoczenia? Co się kryje w brudzie? Czy lepiej jest mieszkać w czystym czy brudnym mieszkaniu/ pokoju? „Robimy porządki w naszym pokoju”– zabawa przez działanie. Oznajmiamy dzieciom, że będziemy robić porządki w naszym pokoju. Wyznaczamy role i zadania np.; starcie kurzu, segregowanie kloców/ zabawek...

Czytaj dalej

Opublikowany : mar 31, 2020 w Wczesne wspomaganie rozwoju

ZABAWY WSPOMAGAJĄCE INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ DZIECKA

ZABAWY WSPOMAGAJĄCE INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ DZIECKA Twórcą teorii integracji sensorycznej jest A. Jean Ayres. Według A.J. Ayres „Integracja sensoryczna to podświadomy proces zachodzący w mózgu (…), porządkuje informacje pobrane przez zmysły (smak, wzrok, słuch, dotyk, powonienie, ruch, grawitacja, pozycja). Nadaje znaczenie temu, co jest doświadczane, przez selekcję informacji i wybór tego, na czym mamy się skupić (…). Pozwala nam celowo działać i celowo reagować na sytuacje, których doświadczamy”. Proces przetwarzania bodźców sensorycznych pozwala na uporządkowanie informacji płynących z otoczenia. Dobrze funkcjonująca integracja sensoryczna pozwala na prawidłowe funkcjonowanie człowieka w życiu codziennym: prawidłowym odbiorze bodźców wzrokowych, słuchowych, dotykowych, węchowych, smakowych, czuciowych i ruchowych, np. gdy jemy jabłko to czujemy, jak smakuje, pachnie, czy jest twarde, miękkie, kwaśne, słodkie, szorstkie, gładkie. Bywa jednak, że proces integracji sensorycznej nie działa prawidłowo. „Jeśli mózg nie radzi sobie z integracją bodźców, pod wieloma względami ma to wpływ na jakość życia, ponieważ może oznaczać więcej wysiłku i trudności, mniej sukcesów i zadowolenia”. Jeśli nasz mózg w nieprawidłowy sposób porządkuje bodźce płynące z zewnątrz, wówczas możemy mieć problemy z codziennymi czynnościami, np. koncentracją uwagi, jazdą na rowerze, rolkach, chodzeniem po piasku, odczuwaniem smaków, zapachów i wiele innych. Aby stwierdzić, czy nasze dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej należy skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej,...

Czytaj dalej

Opublikowany : mar 30, 2020 w Grupa 4, Grupa 5, Grupa 6, Zdalne nauczanie

Edukacja zdalna- 31.03.2020r.

Zachęcamy do zabaw ruchowych: Praca w ogródku” – zabawa naśladowcza rozwijająca nie tylko sprawność fizyczną, ale i wyobraźnię Opowiadamy historyjkę, którą dziecko ilustruje ruchem: Adam z mamą i tatą poszli do ogrodu. Wzięli ze sobą taczki z potrzebnymi rzeczami. Najpierw wyjęli grabie i zgrabili suche liście i patyki. Następnie zabrali łopaty i skopali ziemię. Na przygotowanej ziemi posiali nasionka i posadzili krzewy. Nosili wodę w konewkach i podlewali grządki. Sekatorem poobcinali wystające w górze gałęzie jabłoni i gruszy. Na koniec oglądali i wąchali pierwsze wiosenne kwiaty. Zmęczeni wrócili do domu. Na budowie” ‒ przygotowujemy ulubione klocki dziecka. Rozkładamy je na podłodze w jednej części pokoju. Prosimy dziecko, aby zbudowało z nich budowlę w drugiej części pokoju. Zadaniem dziecka jest przeniesienie klocków z jednego miejsca na drugie, ale bez wykorzystania dłoni – może je przesuwać nogą, łokciem, przenosić palcami stóp itp. Gdy wszystkie klocki będą przeniesione, prosimy o stworzenie z nich budowli. Pierwsza część zabawy rozwija kreatywność dziecka oraz jego koordynację ruchową, druga (układanie klocków) ‒ kształtuje sprawność manualną. „Latające woreczki” ‒ przygotowujemy kilka woreczków wypełnionych ryżem lub kaszą. Prosimy, aby dziecko przemieszczało się z jednego do drugiego końca pokoju z woreczkiem ułożonym kolejno na różnych częściach ciała – głowie, ramieniu, dłoni wyciągniętej do przodu, stopie itp. W drugiej części zabawy rozkładamy...

Czytaj dalej

Opublikowany : mar 30, 2020 w Grupa 2, Grupa 3, Zdalne nauczanie

Edukacja zdalna 31.03.2020r.

Zabawy słuchowe: Jak „brzmi” wiosna? Aby wczuć się w odgłosy wiosny, otwórzcie okno, wyjdźcie na balkon. Usiądźcie razem z rodzicami i zamknijcie oczy. Nie należy nic mówić, ponieważ zadanie polega na rozpoznaniu jak największej ilości odgłosów i zapamiętaniu ich. Może usłyszycie  jakieś odgłosy, których wcześniej nigdy nie słyszałyście. Porozmawiajcie o tym, co słyszeliście. Do poczytania Wiera Badalska: „Wiosenne porządki”” Zapukał w okienko Promyczek swawolny – czy zrobiono już porządki w ogródeczku przedszkolnym? – czy listki zgrabione na waszych zagonkach? – Czy posiane kwiatków Malutkie nasionka? Spojrzał Grześ na Ewę A Ewa na Zdzisia, Zawstydzili się-i patrzcie Jak pracują dzisiaj. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza – Jakie prace wykonuje się w ogrodzie wiosną? – Jakimi narzędziami posługuje się ogrodnik? (łopata, grabie, konewka) – Co potrzebne jest roślinom, aby pięknie rosły?(słońce, woda) – Jak dbamy o rośliny w ogrodzie? (wyrywamy chwasty, podlewamy) Zabawa naśladowcza  „W naszym ogrodzie”- dzieci naśladują czynności – Kopanie – Grabienie – Sadzenie – Podlewanie  Wiosenne zagadki Nie gryzą choć zęby mają, ogrodnikom pomagają (grabie). Chwyć mnie mocno, oprzyj nogę, cały ogród skopać mogę (łopata). Leci z niej woda, przez sito blaszane, jaka to wygoda, już kwiatki podlane(...

Czytaj dalej